Tipurile de grasime din corp:    Tot timpul auzim ca este rau sa fim grasi, oamenii cu surplus de greutate sunt automat mai nesanatosi, grasimea in plus promoveaza aparitia bolilor cardiovasculare, diabet…etc. Cat de adevarate sunt aceste afirmatii si cand sa ne ingrijoram?

In timp ce este adevarat ca un surplus de greutate nu o sa ne ajute sa traim o viata prea longeviva. S-a studiat pe diferite specii:  de la bacterii, la soareci, cimpanzei, rezultatul fiind mereu acelasi: o dieta hipocalorica a marit viata acestora cu pana la 50% si erau mai sanatosi. Exista 2 tipuri de grasime ce ne intereseaza pe noi : grasimea viscerala ( ce se afla sub peretele abdominal si la apasare este tare) si grasimea subcutanata ; mai exista un tip de grasime, dar este prea mica cantitate ca sa ne intereseze in acest articol : grasimea maro. Grasimea maro are rol in reglarea temperaturii corpului si are rol in arderea grasimii albe, este in cantitate mai mare la persoanele slabe dar este totusi intro cantitate foarte mica.

Lipsa grasimii totale din corp are acelasi efect ca avand un surplus de grasime exagerat, avand ca efect cresterea ratei bolilor cardiovasculare si a diabetului.
De ce?

Acest lucru se intampla deoarece grasimea subcutanata creste sensibilitatea la insulina, spre deosebire de grasimea viscerala ce creste rezistenta la insulina, rezistenta ce in timp duce la dezvoltarea diabetului de tip 2. Insulina este un hormon pancreatic ce promoveaza anabolismul (cresterea), transformand moleculele mici din sange in molecule mari in interiorul celulelor. Nivelurile scazute, mai ales fluctuante, de insulina promoveaza catabolismul (distrugerea/destructurarea).  Pe scurt, anabolismul promoveaza cresterea musculara, in timp ce catabolismul produce efectul opus. Grasimea are 2 roluri principale:-Stocarea de calorii pentru uz ulterior-Eliberarea de hormoni ce regleaza metabolismul Celulele adipoase lucreaza, intr-un fel, ca niste baterii in corp. Cu cat stocheaza mai multa energie cu atat se maresc, pe masura ce ne ingrasam, celulele cresc. Cand slabim aceste celule se micsoreaza. Celulele mici adipoase produc un hormon numit adiponectin, ce face ficatul si muschii sensibili la insulina, in acelasi timp scazand susceptibilitatea la diabet si boli cardiovasculare? Diabetul cum apare? Diabetul de tip 2 inseamna o rezistenta la insulina, diabeticii nu doar ca au insulina, abunda de ea dar nu-si mai face efectul. Pe scurt, capacitatea de stocare a celulelor a ajuns la maxim si apare rezistenta la insulina si corpul trebuie sa secrete si mai multa insulina doar pentru a avea energie. Cand oamenii se ingrasa, productia de adiponectina incetineste sau se opreste, pregatindu-i pentru instalarea bolii, potrivit oamenilor de stiinta.

Ceva interesant: ce credeti ca se intampla cu grasimea cand slabim? Se arde? In prezenta oxigenului intr-un fel da, dar grasimea se elimina sub forma CO2 si H2O adica dioxid de carbon si apa.

Grasimea viscerala promoveaza rezistenta la insulinta. Este aceea grasime ce inveleste organele si da boala ficatului gras. Depozitarea grasimii in jurul organelor creste productia de subtante pro-inflamatorii in corp, numite si citokine; Obezitatea este deci si o boala inflamatorie; In acelasi timp, perturba si hormonii ce regleaza apetitul, greutatea, starea emotionala, si functiile creierului.

Cum stii daca ai grasime viscerala?

Grasimea viscerala se depoziteaza doar in jurul regiunii abdominale. Daca ai un abdomen proeminent si tare, brate si picioare subtiri ai cu siguranta grasime viscerala.

Cum se produce grasimea viscerala?

Grasimea viscerala apare in principal sub actiunea stresului si a carbohidratilor simpli. Fainoasele procesate, ca painea alba, impreuna cu alimente bogate in zahar, sunt transformate rapid in glucoza ce inunda sangele si corpul in acel moment trebuie sa faca ceva sa nu lesinam de la o glicemie prea mare. In acel moment, corpul secreta insulina ca sa depoziteze toata energia in plus.

Femeile sunt mai protejate, pana la menopauza, de bolile cardiovasculara datorita estrogenului ce ajuta la depozitarea grasimii, in jurul soldurilor si a coapselor.

De ce sunt luptatorii de sumo atat de grasi dar totusi sanatosi?(cel putin pana se lasa de sport) Pentru ca ei au predominant grasime subcutanata, nu viscerala. Planul lor alimentar plin de minerale, vitamine, fara mancaruri procesate, fara mancare bogata in zahar acompaniat de antrenamente intense zilnice face ca energia sa fie stocata subcutanat si sa aiba doar un efect estetic. Functional sunt mai in forma ca majoritatea oamenilor slabi.

Acestia au colesterolul scazut, rezistenta scazuta la insulina si nivelul trigliceridelor scazut. Pe scurt, au analizele bune pana se lasa de miscare.

Studiile au aratat ca miscarea regulata scade nivelul de grasime viscerala si duce la o crestere a proportiei de grasime subcutanata fata de cea viscerala. Acest lucru promoveaza cresterea masei musculare, si arderea grasimii.

Tot timpul gandeste-te sa slabesti in procentul de grasime, nu neaparat in greutate!