~acesta este un articol despre gandire~

Sportul si miscarea in general au avut o campanie de marketing foarte slaba :

Care au fost punctele forte prin care s-a vandut sportul pana acum?

1.E bun pentru inima

2.E bun pentru slabit

  1. Da… e bun pentru inima, dar daca esti tanar, sanatos si nu te doare nimic, nu te atrage lucrul acesta. Daca esti batran, te stii cu probleme si cu riscuri cardiovasculare, atunci e posibil sa te intereseze sa faci miscare ca sa previ un accident.
  2. E bun pentru slabit… E bun pentru slabit in masura in care iti creste masa musculara. Sportul fara o alimentatie corecta nu slabeste! Corpul se adapteaza si o sa consume mai putine calorii in timpul efortului, cu timpul. Dar, o masa musculara marita ce inseamna? Masa musculara inseamna mai multe mitocondrii, mitocondriile consuma energie. Miscarea este cea mai buna chestie pe care poti sa o faci pentru tine. Dar, daca crezi ca o sa slabesti mancand ORICE nu o sa mearga. O masa musculara marita mareste metabolismul bazal, acesta este responsabil de arderile produse in timpul somnului: respiratia si termogeneza.. tot ce tine de functiile de baza pentru supravietuire in repaus.

Cat de important este metabolismul bazal in slabit. In cazul persoanelor active doar in cazuri de activitate permanenta si antrenament intens poate fi egalat sau depasit prin miscare. In cazul persoanelor sedentare acesta arde 70-80% din caloriile totale arse intr-o zi.

De ce avem creier?Sa gandim, nu? Cercetatorul, Daniel Wolpert, in neurostiinta este de alta parere:

“The real reason for brains. Neuroscientist Daniel Wolpert starts from a surprising premise: the brain evolved, not to think or feel, but to control movement.”

Traducere: adevaratul scop al creierului: Cercetatorul in neurostiinta Daniel Wolpert incepe de o premisa suprinzatoare: creierul a evoluat, nu pentru a gandi sau a simte, ci pentru a controla miscarea”

(https://www.ted.com/talks/daniel_wolpert_the_real_reason_for_brains/transcript?language=en)

Un exemplu folosit de acesta este ursul koala care si-a adaptat sistemul digestiv sa-si procure toata energia necesara din frunze de eucalipt. Acesta, in evolutia sa, a avut un creier mult mai mare, dar nefiind necesar sa se mai deplaseze dupa ce si-a pierdut diversitatea alimentara creierul acestuia s-a micsorat. Un creier mare, consumator de energie, nu a mai fost necesar pentru supravietuirea ursului Koala.

Intrebare: Credeti ca atunci cand va apucati de slabit,fara miscare ,o sa slabiti automat numai tesut adipos? De ce ati crede asta? Tesutul adipos este o rezerva de energie si consuma foarte putina energie pentru intrenire, pe cand tesutul muscular este un consumator mare de energie. Ce o sa aleaga corpul pentru supravietuire? Paiā€¦.se adapteaza: musculatura nu e folosita, e mare consumatoare de energie, scapam de ea!

Beneficii ale miscarii:

A fost dovedit ca te face mai destept, inveti mai usor

Amelioreaza si te ajuta sa controlezi mai usor stresul din viata ta

Are actiune antidepresiva; Jogging-ul ,de doar 3 ori pe saptamana, este la fel de tare ca antidepresivele.

(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2702700/)

Imbunatateste starea emotionala si atentia pana la nivelul incat unii pacienti incep sa renunte la pastile.

-S-a dovedit si repetat : studentii cu un nivel de fitness mai bun au rezultate scolare mai bune.

In Taiwan si Korea de Sud s-au introdus ore suplimentare de SPORT in programul scolar datorita ultimului motiv.

Sportul te ajuta sa inveti orice lucru mai usor! Ai de invatat pentru examen? Vrei sa inveti o noua limba? Misca-te, 20 de minute, alearga, fa un circuit de exercitii, inoata, joaca baschet, orice simti ca-ti face placere.

BDNF sau factor neurotropic derivat al creierului este o proteina ce ajuta accelerarea transmiterii impulusului neuronal. Pe scurt: o secreti, inveti mai usor. Cele mai bune metode 2 sa o secreti in cantitati mai mari sunt: sa faci miscare, in special ceva de anduranta (jogging, ciclism, inot, baschet) si sa tii post cu apa intermitent. Miscarea de anduranta creste secretia de BDNF cu 200-300% si incetineste imbatranirea creierului.

De ce sa te feresti daca vrei sa secreti aceasta proteina: stres, zahar, izolare sociala-> ce poate duce la tristete si inhiba producerea acestei proteine.

Arnold Schwarzenegger compara senzatia din timpul antrenamentului cu orgasmul. ( https://www.youtube.com/watch?v=BdVCfDioTcY )

Poate nu il asociati pe Arnold ca fiind un om deosebit de inteligent datorita musculaturii, dar este : culturist, om de afaceri, actor, investitor, si politician in alta tara diferita de cea natala. Pentru toate aceste lucruri iti trebuie capacitate de invatare si motivatie. Aceasta motivatie s-a dezvoltat facand miscare, nu invers! Studiile arata ca sportul creste nivelul de dopamina(senzatia de bine) si motivatia.

Daca nu ai destula dopamina o sa-ti vina greu sa realizezi orice lucru de pe lista “de facut:” deoarece nu simti ca primesti destula rasplata pentru efortul depus. Celor diagnosticati cu boala lipsei de atentie, ADHD, li se prescrie Aderal si dintr-o data totul li se pare interesant, au destula dopamina incat sa treaca prin lista ” de facut ” fara probleme.

Cum poate o calitatea a vietii INSTANT marite sa nu fie la capul listei “de facut” in ziua ta?

Cum poti sa zici ca n-ai timp 20-40 de minute, pe zi, sa faci miscare?

Cum spunea Brian Regan dupa ce si-a schimbat lentilele dupa 6 ani: “Man, I could’ve been seeing things”/ As fi putut sa vad chestii!

In cazul sportului ai fi putut sa faci chestii, sa inveti chestii, sa fii fericit.

“https://www.youtube.com/watch?v=NfZcv5ePscI” Va las cu un filmulet amuzant de-al lui!