Stresul ne urmareste in vietile noastre de zi cu zi fie ca suntem elevi fie ca suntem studenti, fie ca doar muncim.Creierul trateaza toate situatiile stresante in acelasi mod: trimitand un semnal la suprarenale pentru a produce CORTIZOL.

Cortizolul este hormonul stresului. Creierul uman lucreaza pe premisa de “lupta sau fugi”. Creierul lucreaza pe acest mecanism de pe vremea cand omul era vanator si culegator: in momentul intalnirii cu un pradator glandele suprarenale ar “bubui” cu adrenalina si cortizol pentru a produce energia necesara evitarii pradatorului. Dupa ce ajungea la un loc sigur nivelurile de cortizol si adrenalina ar fi coborat la nivelurile anterioare. Dar in zilele noastre acest lucru nu se mai intampla si aceste niveluri raman la cote inalte pentru perioade intelungate de timp. Traim intr-o societate in care este indicata o modalitate de rezolvare a problemelor pasiv-agresiva si o manifestare fizica agresiva este inalt desconsiderata. Suntem pusi in fata cu situatii, unele mai banale :imbrancit, calcat pe picioare,trafic ( un lucru banal pentru noi poate fi serios pt altul, important este sa schimbam perspectiva din care privim aceste evenimente) sau mai serioase  in care nu ne putem manifesta “animalic” fara sa primim repercursiunile si o desconsiderare din partea celorlalti. Prin lipsa actiunii ne refulam sentimentele si nivelurile de adrenalina si cortizol raman inalte perioade indelungate. Neavand o modalitate directa de restabilare a echilibrului ne-am adaptat sa ne inhibam aceste porniri sau sa le consumam, ideal, prin alte metode : orice joc sau exercitiu fizic organizat, meditatie, jocuri pe calculator, plimbari prin natura, etc.

Ce este cortizolul?

Cortizolul este un hormon glucocorticosteroid produs de oameni in glandele suprarenale in zona fasciculata din cortexul suprarenal. Este adesea folosit in medicamentatie sub numele de hidrocortizon si este util in ameliorarea inflamatiei, in acest caz.

Ce face cortizolul?

Producerea de cortizol este raspunsul normal a organismului pentru a face fata stresului.  In fata unui stimul stresant puternic ; intalnirea cu un urs, fara a produce cortizol nu am putea nici sa tremuram, am inlemni. Cortizolul elibereaza amino acizii in muschi, glucoza din ficat si acizii grasi din tesutul adipos.

Cortizolul are o puternica actiune anti-inflamatoare si imunosupresiva, ambele fiind importante in coordonarea reactilor sistemului imunitar.

Un nivel prea mic de cortizol duce la o boala autoimuna numita : boala Addison. Cei ce sufera de aceasta boala vor experimenta oboseala, scaderea masei musculare, schimbari de temperament si schimbari aparute la nivel cutanat.

Ce se intampla daca avem prea mult cortizol?

Sindromul Cushing este caracterizat prin nivele ridicate de cortizol tot timpul ce duce la acumulare de grasime pe fata, abdomen si piept, pe scurt o acumulare de masa adipoasa preponderent viscerala ce nu are doar ca efect acumularea de grasime ci si scaderea masei musculare. Sindromul Cushing se mai caracterizata printr-un ten facial vascularizat (roz), tensiune marita, osteoporoza si schimbari de stari emotionale bruste. Sindromul Cushing afecteaza ciclul menstrual al femeilor si mai este caracterizat prin stari de anxietate si depresie.

Nivelurile inalte de cortizol sunt corelate cu:

  • -apetit crescut si preferinta pentru anumite mancarurii ( de obicei fast-food)
  • -cresterea procentului de masa adipoasa -scaderea masei musculare
  • -rarefierea tesutului osos
  • -nivele inalte de anxietate -nivele marite de depresie -Iritabilitate si
  • nervi
Ce factori ridica nivelul de cortizol si ce sa facem pentru a ne regla nivelul de cortizol?
  • -Schimbarea perspectivei asupra situatiilor stresante pe care nu le putem controla
  • -un somn regulat si profund regleaza si scade nivelul de cortizol
  • -Somnul este cel mai important fact pentru a regla nivelul de cortizol. Somnul de la 10PM la 5 AM aduce cele mai multe beneficii corpului, avand beneficii aproape duble fata de restul orelor.
  • -Sportul si miscarea ajuta la reglarea nivelului de cortizol -O dieta sanatoasa preponderent alcalina, bogata in vitamine si minerale ne va ajuta sa avem o perspectiva sanatoasa asupra vietii
  • -plimbarile prin natura sau vacantele scad nivelurile de cortizol